افتتاحیه سال آموزشی96-97

افتتاحیه سال آموزشی96-97

مراسم افتتاحیه سال آموزشی96-97 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین علیهماالسلام در تاریخ 21شهریور در محل مجمع جهانی صادقین علیهماالسلام برگزار گردید.

در ابتدای این برنامه حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی کافی مدیر مرکز به بیان گزارشی از روند پذیرش و برنامه های پژوهشی و آموزشی مرکز پرداخت.
قابل توجه است این مرکز که سومین سال تاسیس آن می گذرد در سه گروه از اساتید برجسته تفسیر و علوم قرآنی بهره می گیرد.
در این جلسه آیت الله علی نظری منفرد گفت: برخی امور هستند که سؤال از آنان آسان است اما پاسخ دادن به آن‌ها مشکل است و بشر با همه پیشرفت و رشدی که در علوم به خصوص علوم تجربی داشته است از پاسخ دادن به آن ناتوان هستند.
وی با بیان اینکه علم لحظه‌ای در حال پیشرفت است ولی صدها سؤال بی‌پاسخ وجود دارد افزود: یکی از مقولات ناشناخته انسان و آسمان و نجوم و است یا مسئله ای مانند این سؤال مطرح است که شیرینی اشیاء شیرین و یا شور و ترش از چیست؟ آیا این شیرینی و شوری از خاصیت وضعی این اجسام است و یا اینکه ذاتی آن‌هاست.
استاد نظری منفرد با بیان اینکه قرآن چیست؟ تصریح کرد: این سؤال نیز در زمره یکی از راحتترین سؤالاتی است که جواب دادن به آن بسیار دشوار و غیر ممکن است.


وی اظهار کرد: قرآن کتابی مشتمل بر ۱۱۴ صفحه و بیش از شش هزار آیه است و ظاهر آن در دست ما و حجت است که مس ان بدون وضو هم حرام است ولی آیا همه این کتاب همین ظاهر الفاظ است که حتی برخی ظاهر آن را هم حجت نمی دانند.
ایشان بیان کرد: قرآن بطنی دارد و هر بطن آن نیز ۷۰ بطن دیگر بنابراین کتابی نیست که قابل فهم برای بشر در تمامی ابعاد باشد اگرچه ما در حد خود و ظواهر آیات می توانیم به مفاهیمی از آن دست یابیم.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»(۴۲ فصلت) تاکید کرد: آیا چنین کتابی با این ویژگی که نه از جلو و نه عقب باطل در آن راهی ندارد در عالم وجود دارد؟ و ایا می توان کتابی را یافت که به فرموده قرآن «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا(۸۸ اسراء) باشد و اگر تمامی انس و جن جمع شوند نخواهند توانست حتی آیه ای مانند آن بیاورند.


این محقق و استاد حوزه علمیه بیان کرد: قرآن کتابی است که در عصر علم و دانش خداوند تمامی بشریت را به آوردن نمونه ای مانند آن دعوت به تحدی کرده است و تاکنون هم هیچ قدرتی نتوانسته است چنین کاری را محقق کند و تا قیامت هم چنین چیزی رخ نخواهد داد.
نظری منفرد اظهار کرد: قرآن کریم در قرن ۲۱ و در اوج پیشرفت مادی و علمی بشریت حرف برای گفتن دارد زیرا با فطرت و جان آدمی سر و کار دارد و خالق آن همانطور که انسان را خلق کرده است این کلام را نیز بیان فرموده است.
این استاد و محقق حوزه علمیه با تاکید بر اینکه قرآن کریم با فطرت سالم انسانی هماهنگی دارد تصریح کرد: اگر انسان خالی‌الذهن سراغ قرآن برود و فطرت خود را از بین نبرده باشد و گرد و غبار گناه بر آن ننشسته باشد در این صورت بدون تردید وقتی قرآن را استماع کند به اشک و گریه خواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه تفسیر مجمع البیان یکی از بهترین تفاسیر است به ویژه این که با رویکرد ادبی مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: صاحب مجمع البیان در ذیل آیات «وَذَرْنِي وَالْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِيلًا»(۱۱ مزمل) بیان کرده است که این آیات توسط یکی از اصحاب پیامبر(ص) خوانده می شد و پیامبر نیز که از این مسیر در حرکت بودند صدای صوت این صحابی را شنید و در همان جا بیهوش شد که این روایت از حمران بن اعین برادر زرارة بن اعین نقل شده است.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بنابراین تلاوت و استماع و تدبر در قرآن کار بسیار پسندیده و ضروری است ولی همه اینها مقدمه برای رسیدن به عمل و قرآنی شدن اعمال ما است و در این صورت است که به اهداف اصلی نزول قرآن دست یافته‌ایم.
نظری منفرد با اشاره به آیات پایانی سوره مبارکه زمر نیز ادامه داد: پیامبر وقتی این آیات را می شنیدند به شدت گریه می کردند و واقعا هم مضمون آن گریه آور است و خوب است تا طلاب این آیات را حفظ کنند تا همیشه در ذهنشان مرور شود.
وی افزود: ائمه(ع) وقتی آیات عذاب را می خواندند به‌شدت گریه می کردند و در آیات بهشتی نیز تبسم می فرمودند و این حلاوت و شیرینی قرآن چیزی است که در سایه انس با آن به دست می آید و بحمدلله این مرکز که تحت اشراف حضرت آیت الله الهی حفظه الله تعالی مشغول به کار است در مسیر صحیح تعالیم قرآنی گام برمی دارد.
ایشان با بیان اینکه سنخ کلام الهی از سنخ کلام بشری جداست به همین دلیل فهم آن برای انسان آسان نیست اگرچه خداوند آن را تنزل داده است تا بشر بتواند در قدر خود فهمی از آن داشته باشد عنوان کرد: انسان اگر قرآن را تاحدی بشناسد در این صورت انس و لذت انس با آن برای او ایجاد می‌شود و به تعبیر امام رضا(ع) قرآن کتابی است که هرقدر بیشتر خوانده شود زیبایی‌های آن بیشتر آشکار خواهد شد چون کتابی برای یک زمان و نژاد و قوم نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Works with AZEXO page builder